Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Πωλήσεις Ενοικιάσεις
Ειδήσεις
Φουσκωτά
Μηχανοκίνητα
Ιστιοπλοϊκά
Μηχανές
Αφιερώματα
Σπορ & Δραστηριότητες
Θάλασσα & Τέχνη
Διακοπές
Ευρετήρια, Οδηγοί
Ολλανδικά ναυπηγεία




Όταν η ναυπηγική μετουσιώνεται σε τέχνη

Επιμέλεια: Αιμίλιος Χατζηδάκης

Μία χώρα που το υδάτινο στοιχείο και το σκάφος αποτελούν ένα σημαντικό μέρος της καθημερινής ζωής, δεν θα μπορούσε παρά να πρωταγωνιστεί διεθνώς στις ναυπηγήσεις πλοίων όλων των κατηγοριών. Είτε πρόκειται για υπερσύγχρονα ferries είτε για κάποια από τα μεγαλύτερα ιστιοφόρα του κόσμου, η ολλανδική ναυπηγική είναι γνωστή πάνω από όλα για την ποιότητα των προϊόντων της.

Η στροφή των Ολλανδών προς τις θαλάσσιες δραστηριότητες ξεκίνησε όταν οι βόρειες Ολλανδικές επαρχίες απελευθερώθηκαν από τον Ισπανικό ζυγό, το 1579. Ξεκίνησε μίας περίοδο ευημερίας για το ανεξάρτητο ολλανδικό κράτος, με κέντρο το λιμάνι του Aμστερνταμ που αναδείχθηκε ένα από τα σπουδαιότερα εμπορικά και οικονομικά κέντρα παγκοσμίως.

Η έλλειψη πρώτων υλών και μεγάλων εκτάσεων καλλιεργήσιμης γης οδήγησε τους Ολλανδούς στη θάλασσα, που έπαιξε σημαντικό ρόλο έμμεσα και άμεσα στην επιβίωση τους τα χρόνια που ακολούθησαν. Έμμεσα προσφέροντάς τους γη μέσω των αποξηράνσεων (οι ίδιοι οι Ολλανδοί αστειεύονται λέγοντας χαρακτηριστικά: "God made the Earth, but the Dutch made Holland") και άμεσα με τις θαλάσσιες εμπορικές οδούς (Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών με νόμιμες και παράνομες δραστηριότητες).

Η ανάπτυξη της ναυπηγικής τέχνης ήταν ραγδαία, με αποκορύφωμα τα μέσα του 17ου αιώνα όπου τα ολλανδικά ναυπηγεία είχαν την μερίδα του λέοντος στις παραγγελίες νέων πλοίων. Aλλωστε στην Ολλανδία σπούδασε την ναυπηγική και ο μετέπειτα τσάρος της Ρωσίας Πέτρος, που αργότερα δημιούργησε ένα πανίσχυρο πολεμικό στόλο.

Σήμερα στην Ολλανδία δραστηριοποιούνται δεκάδες ναυπηγεία με βάση την Ατλαντική ακτή αλλά και κάποια από τα πολυάριθμα πλωτά κανάλια της χώρας. Οι ετήσιες παραγγελίες πλοίων όλων των ειδών είναι αρκετές και στη πλειοψηφία τους οι ναυπηγικές κλίνες στα ολλανδικά ναυπηγεία είναι γεμάτες. Ασφαλώς αυτή η παραγωγή περιλαμβάνει και σκάφη αναψυχής όλων των κατηγοριών, από μικρά 10μετρα σκάφη μαζικής παραγωγής μέχρι θαλαμηγούς και ιστιοφόρα πολλών δεκάδων μέτρων. Κοινό χαρακτηριστικό τους, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, αποτελούν τα δομικά τους υλικά όπου ο χάλυβας, το αλουμίνιο και σπανιότερα το ξύλο είναι οι πρωταγωνιστές, σε αντίθεση με τα μεσογειακά ναυπηγεία (Ιταλία και Γαλλία) που χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά πολυεστέρα στις κατασκευές τους.

Η χρήση των συγκεκριμένων υλικών από τους Ολλανδούς δεν είναι τυχαία. Οι Βόρειες θάλασσες και οι ωκεανοί έχουν πολύ διαφορετικές συνθήκες από την Μεσόγειο και τα σκάφη πρέπει πάνω από όλα να είναι στιβαρά και αξιόμαχα στη θάλασσα, με κόστος ίσως στη ταχύτητα. Βέβαια το θέμα της ταχύτητας εξυπηρετεί ανάλογα και με τον προορισμό. Ένα ταξίδι στο Αιγαίο για παράδειγμα, με τα εκατοντάδες νησιά του απαιτεί ευελιξία, που μεταφράζεται σε ταχύτητα και αυξημένη κατανάλωση σε καύσιμα ενώ ο διάπλους του Ατλαντικού απαιτεί ένα σκάφος που δεν θα καταναλώνει πολύ και θα μπορεί να αντεπεξέλθει άνετα και με ασφάλεια σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ακόμη και μικρά σχετικά σκάφη των ολλανδικών ναυπηγείων έχουν πιστοποίηση τύπου Α’ για ωκεάνιο ταξίδι.

Τα υλικά κατασκευής ωστόσο που χρησιμοποιούν οι Ολλανδοί έχουν και ένα μεγάλο βαθμό δυσκολίας στην επεξεργασία και το φινίρισμά τους, που στη περίπτωση των yachts αυξάνεται αφού η έμφαση στην άνεση και στην πολυτέλεια προϋποθέτει πολύπλοκες επιφάνειες. Αυτό το ξεπερνούν χρησιμοποιώντας σαν "εργαλεία" την πολυετή πείρα τους, που τους επιτρέπει να διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, και την χρήση της τεχνολογίας. Η χρήση νεότερης γενιάς μηχανημάτων CNC (Computer Numerical Control) στη κοπή των μετάλλων είναι ευρέως διαδεδομένη επιτυγχάνοντας μεγάλη ακρίβεια, με αποτέλεσμα την άριστη εφαρμογή των επιμέρους τμημάτων στη διαδικασία της συγκόλλησης, σχηματίζοντας μία στιβαρή κατασκευή.

Παρόμοια διαδικασία, ελεγχόμενη από Η/Υ, ακολουθείται και για την παραγωγή των ξύλινων τμημάτων του σκάφους, διασφαλίζοντας την άριστη εφαρμογή και την ομοιομορφία, μειώνοντας παράλληλα τον χρόνο και το κόστος παραγωγής.

Το θέμα της συντήρησης ιδιαίτερα των αλουμινένιων κατασκευών (κυρίως ηλεκτρόλυση) αντιμετωπίζεται και αυτό με τη χρήση τεχνολογίας και ειδικών κραμάτων αλουμινίου και δεν μπορεί να θεωρηθεί μείον σε ένα σκάφος παραπάνω από ότι και η συντήρηση του πολυεστέρα απέναντι στη ώσμωση.

Βέβαια, το μεγάλο ατού το Ολλανδικών ναυπηγείων είναι πάντα η ποιότητα κατασκευής, που είναι προφανής σε κάποιον που έχει βρεθεί και ταξιδέψει για παράδειγμα με κάποιο από τα πολλά σκάφη που υπάρχουν στην εγχώρια παραγωγή.

Παρακάτω υπάρχουν, σε μία συνοπτική παρουσίαση, ορισμένα από τα δεκάδες ναυπηγεία της χώρας, αντικατοπτρίζοντας την ποικιλία σκαφών και την ποιότητα κατασκευής, αποφέροντας μάλιστα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία των ναυπηγείων και του κράτους, απασχολώντας παράλληλα έναν σεβαστό αριθμό επαγγελματιών.

Vitters Shipyard

Με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, το ναυπηγείο στο Zwartsluis κατασκευάζει από τα κορυφαία και μεγαλύτερα custom ιστιοπλοϊκά σκάφη της αγοράς. Χρησιμοποιώντας το αλουμίνιο κατά κύριο λόγο, η Vitters φτιάχνει μοναδικά σκάφη κατά παραγγελία, αναθέτοντας σε διάσημους σχεδιαστές την διαρρύθμιση του εσωτερικού layout. Από το 1990 που ξεκίνησε τις δραστηριότητες του έχει να επιδείξει ένα μεγάλο αριθμό σκαφών, με μήκος μέχρι 75 μέτρα όλα πιστοποιημένα για ωκεάνια ταξίδια. Το Adele αποτελεί ένα από τα κορυφαία ιστιοπλοϊκά που έχουν παραχθεί ποτέ, ενώ ένα από τα πιο πρόσφατα σκάφη της Vitters, το cruising ketch Nirvana με μήκος 53,5 μέτρα και συνολική επιφάνεια ιστιοφορίας πάνω από 1.000 τετραγωνικά μέτρα, κέρδισε το βραβείο σχεδιασμού στο τελευταίο ναυτικό σαλόνι του Μονακό. Το ναυπηγείο ωστόσο έχει ήδη ανακοινώσει τρία νέα σκάφη μέσα στην επόμενη διετία. Πρόκειται για ιστιοφόρα με μήκος μέχρι 55 μέτρα, που η εσωτερική τους διαρρύθμιση έχει ανατεθεί σε διάσημα σχεδιαστικά γραφεία. Προσφάτως το ναυπηγείο άρχισε να δραστηριοποιείται και στο χώρο των μηχανοκίνητων σκαφών ημιεκτοπίσματος μέσω της θυγατρικής εταιρείας Cyrus Yachts η οποία διαθέτει ναυπηγείο και στην Τουρκία.

www.vitters.com

www.cyrusyachts.com

Tuna Yachts

Ένα μικρό ναυπηγείο που όμως ανήκει στον γερμανικό όμιλο Drettmann Group από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες ναυπηγείων σκαφών αναψυχής παγκοσμίως, ανάμεσα τους τα ναυπηγεία της Elegance Yachts και της Bandido. Στο ναυπηγείο της Tuna κατασκευάζουν δύο γάστρες μία ημιεκτοπίσματος και μία πλαναρίσματος, εφοδιασμένη με Volvo IPS, με μέγιστες ταχύτητες τους 19 και 40 κόμβους αντίστοιχα. Αυτές οι δύο γάστρες μπορούν να συνδυαστούν με 3 διαφορετικά εξωτερικά layouts (classico, cabrio και sportive) προσφέροντας έξι διαφορετικές επιλογές στον υποψήφιο αγοραστή. Τα σκάφη της Tuna έχουν μία πιο κλασική γραμμή και μοιάζουν ελαφρά λόγω πλάτους με επαγγελματικά σκαριά, εκμεταλλευόμενα όμως αυτό το γεγονός έχουν ένα ιδιαίτερα άνετο και ευρύχωρο εσωτερικό, ιδανικό για τις ανάγκες μίας οικογένειας.

www.tuna-yachts.nl

Wim van der Valk Yachts

Από το 1968 παράγει σκάφη αναψυχής στο βιομηχανικό λιμάνι του Waalwijk χρησιμοποιώντας χάλυβα και πλέον έχει μία γκάμα μοντέλων που ξεκινάει από 15 και φθάνει μέχρι τα 27 μέτρα. Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να κατασκευάζει ορισμένα από τα σκάφη του χρησιμοποιώντας αλουμίνιο για τη γάστρα, κάνοντάς τα πιο ανταγωνιστικά από άποψη ταχύτητας. Τα περισσότερα διαθέτουν δύο καταστρώματα, αλλά στα μεγαλύτερα σκάφη υπάρχουν και τα μοντέλα wheelhouse με κλειστή πιλοτίνα ενώ αναμένεται και ένα με fly bridge, τα οποία έχουν όλα μία χαρακτηριστική μπλε γάστρα. Το εσωτερικό τους είναι ιδιαίτερα ποιοτικό με την χρήση ξυλείας υψηλής ποιότητας που δίνει και ένα ναυτικό χαρακτήρα ενώ η αρχιτεκτονική τους διαφέρει εξαιτίας κυρίως της τοποθέτησης του κύριου καθιστικού στο κατώτερο κατάστρωμα.

www.wimvandervalk.com

Bloemsma Van Breemen Shipyard

Η ιστορία του ναυπηγείου ξεκινάει το 1974 όταν κατασκεύασε την πρώτη του γάστρα κατά παραγγελία. Από τότε έχει κατασκευάσει 136 σκαριά από χάλυβα και αλουμίνιο, τόσο για δικούς του πελάτες όσο και για λογαριασμό άλλων ναυπηγείων. Από το 1997 κατασκευάζει custom μηχανοκίνητα και ιστιοπλοϊκά σκάφη υπό την επωνυμία Bloemsma & Van Breemen. Το γεγονός ότι το ναυπηγείο αναλαμβάνει τόσο μηχανοκίνητα όσο και ιστιοπλοϊκά είναι ενδεικτικό της τεχνογνωσίας τους και στη παρούσα φάση αυτό επιβεβαιώνεται καθώς αναμένονται το 2009 δύο νέα σκάφη. Ένα ιστιοπλοϊκό sloop 41 μέτρων με αλουμινένια γάστρα εκτοπίσματος 190 τόνων σε συνεργασία με το διάσημο σχεδιαστικό γραφείο Dubois Naval Architects Design και ένα 44μετρο yacht, επίσης από αλουμίνιο, με δύο καταστρώματα και υπερυψωμένο πιλοτήριο.

www.bloemsma-vanbreemen.nl

Hakvoort Shipyard

Από τα παλαιότερα ναυπηγεία της Ολλανδίας με ιστορία ενός αιώνα, ξεκίνησε σαν κατασκευαστής επαγγελματικών σκαφών ψαρέματος για τις Βόρειες θάλασσες. Σήμερα κατασκευάζει κατόπιν παραγγελίας σιδερένια και αλουμινένια super yachts με μήκος μέχρι 100 μέτρα. Από τα πρώτα σκάφη που καθιέρωσαν το ναυπηγείο στην δύσκολη και ανταγωνιστική αγορά των super yachts το βραβευμενο 50μετρο Lady Marina του 1994 για να φτάσουμε στο σήμερα όπου το τελευταίο σκάφος του ναυπηγείου το My Trust που καθελκύστηκε το 2008 είναι και αυτό υποψήφιο για το 2009 Boat International World Superyacht Awards. Στα μελλοντικά σχέδια του ναυπηγείου είναι 4 custom yachts με μήκος από 39 έως 49 μέτρα.

www.hakvoort.com

Linssen Yachts

Το ναυπηγείο της Linssen Yachts στο Maasbracht κατασκευάζει σκάφη τύπου trawler, με γάστρα από χάλυβα σε μεγάλη ποικιλία μεγεθών και επιπέδου εξοπλισμού. Η συγκεκριμένη τυπολογία επιτρέπει στα σκάφη της Linssen να διαθέτουν ένα ευρύχωρο εσωτερικό που οι Ολλανδοί μηχανικοί έχουν φροντίσει να είναι ιδιαίτερα εργονομικό και άνετο με έξυπνες σχεδιαστικές λύσεις. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι και η αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής του ναυπηγείου που εξασφαλίζει ταχύτητα και ποιότητα κατασκευής. Στη γκάμα του ναυπηγείου, που φέτος συμπλήρωσε 60 χρόνια λειτουργίας, περιλαμβάνονται σκάφη με μήκος από 10 έως 15 μέτρα, με ή χωρίς εξωτερικό πιλοτήριο, που ξεχωρίζουν για την στιβαρότητα τους και την άνεση του εσωτερικού τους.

www.linssenyachts.com

Heesen Yachts

Με έδρα το λιμάνι του Oss κατασκευάζει σκάφη από χάλυβα και αλουμίνιο από 15 έως 55 μέτρα, με γάστρες εκτοπίσματος ή ημιεκτοπίσματος. Τα σκάφη της Heesen είναι κατόπιν παραγγελίας, με εσωτερικό layout που διαμορφώνεται κατόπιν υποδείξεων του ιδιοκτήτη σε συνεργασία με γνωστούς σχεδιαστές. Από το 1979 έχει κατασκευάσει πάνω από 70 σκάφη ενώ τα slots του ναυπηγείου είναι γεμάτα με παραγγελίες μέχρι το 2011. Η τελευταία καθέλκυση του ναυπηγείου έγινε τον περασμένο Οκτώβριο όπου παραδόθηκε στον ιδιοκτήτη του το Celestial Hope ένα αλουμινένιο super yacht μήκος 47 μέτρα με μέγιστη ταχύτητα 24 κόμβους και την εντυπωσιακή αυτονομία των 3.400 μιλίων με ταχύτητα κρουαζιέρας.

www.heesenyachts.nl

Mulder Shipyard

Από τους πρωτοπόρους του χώρου στο ναυπηγείο της Mulder κατασκευάζουν yachts από το 1938. Στην αρχή ξύλινα ιστιοφόρα ενώ από την δεκαετία του ‘50 άρχισαν να χρησιμοποιούν χάλυβα. Σήμερα, στις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου στο Voorschoten κατασκευάζουν, με υλικά το χάλυβα και το αλουμίνιο, σκάφη από 54 ως 88 πόδια διαφόρων τύπων. Η γκάμα του ναυπηγείου περιλαμβάνει σκάφη τριών τύπων (wheelhouse, fly bridge και convertible) με μεγάλες κατασκευαστικές διαφορές μεταξύ τους ενώ η ναυαρχίδα του είναι το 88ποδο Fly Bridge, ένα ιδιαίτερα στιβαρό σκάφος που μπορεί να μην έχει τις πιο εντυπωσιακές αποδόσεις όσον αφορά την ταχύτητα, αλλά μπορεί να ταξιδέψει χωρίς πρόβλημα σε όλες τις θάλασσες της γης ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών.

www.muldershipyard.com

Oceanco

Κατασκευαστής κάποιων από των μεγαλύτερων yachts (από 50 μέτρα και άνω) που ταξιδεύουν αυτή τη στιγμή στις θάλασσες του πλανήτη το ναυπηγείο της Oceanco στο Alblasserdam έχει την δυνατότητα παραγωγής σκαφών εκτοπίσματος με μήκος μέχρι 130 μέτρα. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τα σκάφη της Oceanco θεωρούνται από τα κορυφαία προϊόντα στο χώρο της ναυπηγικής παγκοσμίως. Πρόσφατα παραδείγματα το 82μετρο Alfa Nero και το 76μετρο Anastasia που είναι από τα πιο πολυβραβευμένα yachts που υπάρχουν, αφού έχουν ξεχωρίσει σε κάθε διοργάνωση που έχουν συμμετάσχει. Το ναυπηγείο έχει ανακοινώσει για τα προσεχή χρόνια μια μεγάλη σειρά παραγωγής από ακόμη μεγαλύτερες γάστρες που ήδη, από τα σχέδια και τα ψηφιακά μοντέλα που έχουν δοθεί στην δημοσιότητα, αναμένεται να ξεχωρίσουν.

www.oceancoyacht.com

Royal Huisman

Ιστιοφόρα με μήκος από 30 ως 90 μέτρα κατόπιν παραγγελίας, σε ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία του κόσμου, με παρελθόν που ξεκινάει από το 1884. Τα σκάφη της Royal Huisman ανήκουν σε πολλές κατηγορίες από άνετα yachts κρουαζιέρας μέχρι αγωνιστικά ιστιοπλοϊκά σκάφη μεγάλων αποστάσεων. Από τα πιο ενδιαφέρων project του ναυπηγείου είναι η ανακατασκευή παλιών ιστιοφόρων και η δημιουργία νέων σκαφών με υπερσύγχρονες μεθόδους και υλικά διατηρώντας όμως κλασικές σχεδιαστικές γραμμές. Στο ναυπηγείο αυτή τη στιγμή κατασκευάζουν, για τον ίδιο πελάτη που παράγγειλε και την τρικάταρτη σκούνα Athena με μήκος 90 μέτρα το 2004, το sloop Hanuman με μήκος 42 μέτρα που είναι πιστή αντιγραφή του υπέροχου J class Endeavour II του 1936 διεκδικητή του Americas Cup.

www.royalhuisman.com

Feadship

Από τα πιο γνωστά και διάσημα ναυπηγεία της Ολλανδίας, αλλά και παγκοσμίως αφού υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν γύρω στα 200 yachts της Feadship σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Η ιστορία του ναυπηγείου ξεκινάει το 1949 όταν δύο ναυπηγεία το Royal Van Lent και το De Vries ένωσαν τις δυνάμεις τους και σχημάτισαν το Feadship, ακρωνύμιο ουσιαστικά του First Export Association of Dutch Shipbuilders, και άρχισαν να απευθύνονται στη διεθνή αγορά των yachts. Η μεγάλη επιτυχία ήρθε μερικά χρόνια αργότερα το 1951, όταν παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στις Η.Π.Α τα σκάφη της Feadship στο ναυτικό σαλόνι της Νέας Υόρκης και κατέκτησαν το κοινό με τις σιδερένιες τους γάστρες και την ποιότητα κατασκευής τους. Σήμερα πλέον η εταιρεία διαθέτει διαφορετικές εγκαταστάσεις για κάθε φάση παραγωγής, με αποτέλεσμα να έχει την δυνατότητα καθέλκυσης από πέντε super yacht το χρόνο, αριθμός μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόκειται για custom σκάφη με μήκος δεκάδες μέτρα και πολύπλοκο εσωτερικό layout ιδιαίτερης πολυτελείας. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής και καινοτομώντας, είναι από τα πρώτα ναυπηγεία που παρήγαγαν σκάφος με reverse bow, το Predator του 2008 με μήκος 72,8 μέτρα και συνολική ιπποδύναμη παραπάνω από 23.000 χιλιάδες ίππους.

www.feadship.nl

Vitters Shipyard NirvanaVitters Shipyard NirvanaVitters Shipyard Nirvana
Vitters Shipyard NirvanaVitters Shipyard NirvanaVitters Shipyard Nirvana
Vitters Shipyard AdeleVitters Shipyard AdeleVitters Shipyard Adele
Vitters Shipyard CyrusVitters Shipyard CyrusVitters Shipyard Cyrus
Tuna YachtTuna YachtTuna Yacht
Wim van der Valk YachtsWim van der Valk YachtsWim van der Valk Yachts
Wim van der Valk YachtsWim van der Valk YachtsWim van der Valk Yachts
Bloemsma Van Breemen ShipyardBloemsma Van Breemen ShipyardBloemsma Van Breemen Shipyard
Hakvoort ShipyardHakvoort ShipyardHakvoort Shipyard
Hakvoort ShipyardHakvoort ShipyardHakvoort Shipyard
Linssen YachtsLinssen YachtsLinssen Yachts
Heesen YachtsHeesen YachtsMulder
MulderMulderOceanco
OceancoOceancoOceanco
OceancoOceancoOceanco
Royal HuismanRoyal HuismanRoyal Huisman
Royal HuismanRoyal HuismanFeadship
FeadshipFeadshipFeadship
FeadshipFeadshipFeadship
Nαυπηγείο Royal HuismanNαυπηγείο Royal HuismanNαυπηγείο Wim van der Valk
Ναυπηγείο Bloesma Van Breem
 

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.