Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Πωλήσεις Ενοικιάσεις
Ειδήσεις
Φουσκωτά
Μηχανοκίνητα
Ιστιοπλοϊκά
Μηχανές
Αφιερώματα
Σπορ & Δραστηριότητες
Θάλασσα & Τέχνη
Διακοπές
Ευρετήρια, Οδηγοί
Patmos marine



Aπό τον Αιμίλιο Χατζηδάκη

Κόντρα στο ρεύμα

Tα ξύλινα σκάφη είναι αναμφισβήτητα τα ομορφότερα, εξαιτίας του ζωντανού υλικού τους το οποίο μεταφέρει μια ιστορία, που ξεκινά από την εποχή που οι άνθρωποι έσκαβαν κορμούς δένδρων, μετατρέποντας τους σε μικρές βάρκες για αλιεία.

Το αρχέγονο αυτό υλικό, με τη μεγάλη προσαρμοστικότητα που διαθέτει στις διάφορες τεχνολογίες και χρήσεις, έχει χρησιμοποιηθεί για την ναυπήγηση ταχυπλόων σκαφών αναψυχής που έχουν αφήσει ιστορία, όπως τα αμερικάνικα Chris Craft και τα ιταλικά Riva.

Στην Ελλάδα λειτουργούσαν παλαιότερα ναυπηγικές μονάδες, που κατασκεύαζαν υπέροχα σκαριά, αποτελώντας στις αρχές του προηγούμενου αιώνα έναν από τους πιο ζωντανούς οικονομικά κλάδους. Το 1962 ήταν η χρονιά που επηρέασε σημαντικά την ξυλοναυπήγηση, αφού ένα σύγχρονο υλικό έκανε την εμφάνιση του, ανατρέποντας τα κατασκευαστικά δεδομένα: ο πολυεστέρας. Η χρήση του, μειώνοντας σημαντικά το κόστος κατασκευής επηρέασε τα ξυλοναυπηγεία, τα οποία δεν μπόρεσαν να αντέξουν τον ανταγωνισμό και άρχισαν να εξαφανίζονται.

Ένα από τα λίγα ναυπηγεία ξύλινων σκαφών στην Ελλάδα που προσπαθεί να αναβιώσει την χρήση ξύλου στα σκάφη, σε μια χρονική μάλιστα περίοδο που η ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα μας φθίνει, αποτελεί το ναυπηγείο Patmos marine. Πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση του κ. Ελευθέριου Καμίτση, η οποία ιδρύθηκε το 1985 στην Πάτμο, με σκοπό την κατασκευή και επισκευή ξύλινων και σύγχρονων σκαφών αναψυχής.

Η πείρα του εργατικού δυναμικού προέρχεται κυρίως από τις ναυπηγήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί παλαιότερα στην περιοχή, στη συνέχεια όμως αφομοίωσε αρκετά στοιχεία από τα δυτικά κράτη, εξελίσσοντας το σε ένα πρότυπο ναυπηγείο ελληνικών σκαφών.

Σήμερα απαριθμεί προσωπικό δεκαπέντε ατόμων. Εκτείνεται σε 17 στρέμματα, εκ των οποίων τα 1000 τετραγωνικά μέτρα είναι στεγασμένα και φιλοξενούν τις ναυπηγικές κλίνες ενώ υπάρχει και κλειστός αποθηκευτικός χώρος που αποθέτεται η ξυλεία (για δύο χρόνια το λιγότερο μέχρι να χρησιμοποιηθεί).

Η ξυλεία που χρησιμοποιεί το ναυπηγείο είναι ποικίλη, ανάλογα με το τμήμα του σκάφους. Για την κατασκευή του σκελετού, της γάστρας και τις επενδύσεις σε όλα τα εμφανή σημεία, χρησιμοποιείται μαόνι. Για τον σκελετό όπου απαιτείται μεγάλη αντοχή χρησιμοποιείται ιρόκο ενώ για τις επενδύσεις των καταστρωμάτων ξύλο τικ.

Όσο για τους μπουλμέδες και τους βοηθητικούς χώρους, χρησιμοποιείται κόντρα πλακέ θαλάσσης.

H παραγωγική διαδικασία περιλαμβάνει την μοντελοποίηση των σκαφών. Κατασκευάζονται μοντέλα υπό κλίμακα (ή μισομόντελα: το μισό κουφάρι του σκάφους σε μικρογραφία). Με βάση το μοντέλο, παρέχεται η δυνατότητα της αποτύπωσης των ναυπηγικών των γραμμών οι οποίες στη συνέχεια μεταφέρονται σε πραγματικές διαστάσεις, αποτελώντας την απαρχή της κατασκευής του κύτους. (Με την μέθοδο της μοντελοποίησης η απόφαση για την τελική μορφή του σκάφους είναι ελεγχόμενη όχι μόνο από τον ναυπηγό αλλά και από τον πλοιοκτήτη).

Κατά την ανέγερση, ως πρώτο βήμα κατασκευάζεται πάντα η καρίνα με το ποδόσταμο και στην συνέχεια ακολουθεί ο σκελετός. Ακολουθούν τα καμάρια (σκελετός του καταστρώματος), οι κουπαστές και το κατάστρωμα. Από εκεί και πέρα, πραγματοποιούνται οι εσωτερικές διαρρυθμίσεις του σκάφους και κατόπιν οι καμπίνες και οι υπερκατασκευές.

Στην συνέχεια τοποθετείται η μηχανή, τα ηλεκτρομηχανολογικά και υδραυλικά δίκτυα και οι δεξαμενές καυσίμων και νερού. Τέλος πραγματοποιείται η επίπλωση.

Σχετικά με την γκάμα του ναυπηγείου, μέχρι σήμερα έχουν ναυπηγηθεί 15 σκάφη με κυριότερο εκπρόσωπο ένα ταχύπλοο με τον κωδικό S30.

S30

Tο μοντέλο Kamitsis S30, είναι εμπνευσμένο από τα ξύλινα κλασσικά ιταλικά σκάφη Riva της δεκαετίας του ΄60 -τα οποία ήταν εμπνευσμένα από τα αμερικάνικα Chris Craft-κατασκευασμένο με σύγχρονες τεχνικές και υλικά. Το εγχείρημα των κατασκευαστών είναι αναμφισβήτητα δύσκολο, δεδομένου ότι διαμέσου του σκάφους τους προσπαθούν να αναβιώσουν το πιο διάσημο ίσως σκαρί που έχει παραχθεί ποτέ. Ως εκ τούτου, η σύγκριση με το ιταλικό σκάφος -θρύλο- είναι αναπόφευκτη, δημιουργώντας αυστηρά κριτήρια σύγκρισης.

Εμφανισιακά είναι καλαίσθητο, με τις ξύλινες καλοδουλεμένες επιφάνειες να εντυπωσιάζουν. Με διαστάσεις μήκους 9,50 μέτρα, πλάτους 3,20 μέτρα και ύψους 1,80 μέτρα, το S30 εκτείνεται σε ένα πρακτικό κατάστρωμα ενώ στο πρωραίο τμήμα του είναι εγκατεστημένη μία καμπίνα. Αυτό ωστόσο που επιδέχεται βελτίωση είναι το φινίρισμά του, ιδιαίτερα στην πρωραία περιοχή η οποία είναι επενδυμένη εντέχνως από ξύλο τικ με ανοικτόχρωμους αρμούς. Το πλαίσιο για παράδειγμα του αλεξήνεμου, ίσως να προσέφερε άλλη αίγλη εάν ήταν κατασκευασμένο από μεταλλικό υλικό με διαχωριστικό στην μέση και τους αντίστοιχους υαλοκαθαριστήρες, και διέθετε μάλιστα και έναν προβολέα, ή η χρήση μιας καλαίσθητης μεταλλικής δέστρας κατάπλωρα.

Με διαστάσεις μήκους 9,50 μέτρα, πλάτους 3,20 μέτρα και ύψους 1,80 μέτρα, το S30 μπορεί να μεταφέρει έως οκτώ άτομα ενώ στην καμπίνα του είναι σε θέση να φιλοξενήσει δύο άτομα.

Ναυπηγικά φαίνεται ως μια ανθεκτική κατασκευή, με χρήση ποιοτικών υλικών και ναυπηγικές γραμμές τέτοιες, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει επαρκώς σε πλεύσεις στο Αιγαίο. Ο σκελετός του είναι κατασκευασμένος από μαόνι, πετσωμένος με κοντραπλακέ, ενώ εξωτερικά έχει ενισχυθεί με εποξική ρητίνη και υαλουφάσματα. Για το πέτσωμα των εξάλων επάνω από την ίσαλο, έχει χρησιμοποιηθεί ξυλεία από μαόνι καθώς επίσης και για τις κουπαστές, το παρμπρίζ, το καθιστικό και την κονσόλα. Το κατάστρωμα, τα πατώματα και η πρυμναία πλατφόρμα, είναι κατασκευασμένα από ξυλεία τικ.

Το πιλοτήριο είναι εγκατεστημένο στην δεξιά πλευρά και αποτελείται από μια λιτή κονσόλα με τυπική διάταξη των οργάνων. Ο σχεδιασμός του είναι χωρίς έμπνευση, με το ταμπλό να δείχνει "βαρετό". Η ξύλινη στεφάνη του τιμονιού είναι καλοδουλεμένη, αλλά ίσως να ταίριαζε πιο αρμονικά εάν είχε μεταλλικές ακτίνες και δερμάτινη επένδυση στο κέντρο, αντί των υφιστάμενων πλαστικών. Το ίδιο ισχύει και για τον πλαστικό πίνακα των ασφαλοδιακοπτών, που δεν αρμόζει στον κλασσικό χαρακτήρα του σκάφους.

Πίσω από το πιλοτήριο εκτείνεται το καθιστικό, του οποίου ο εξοπλισμός περιλαμβάνει καναπέ σε σχήμα U ενώ κατάπρυμα προσφέρονται στρώματα ηλιοθεραπείας.

Για την πρόωσή του, το S30, χρησιμοποιεί δύο εσωεξωλέμβιους πετρελαιοκινητήρες ισχύος 320 ίππων από την Cummins Mercruiser. Η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τους 45 κόμβους και η υπηρεσιακή τους 32 κόμβους.

Συνοψίζοντας, θα λέγαμε πως το S30 αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή για όποιον ενδιαφέρεται για ένα διαχρονικό σκάφος. Ίσως να είμαστε λίγο αυστηροί σχετικά με την κριτική μας στο φινίρισμα το οποίο επιδέχεται βελτίωση, δεν γίνεται όμως διαφορετικά, από την στιγμή που το ναυπηγείο έθεσε έναν μεγαλεπήβολο στόχο που αφορά την κατασκευή ενός σκάφους αντάξιου με τα πιο δημοφιλή σκάφη στην ιστορία των motor yachts. Θα πρέπει ωστόσο να ληφθεί υπόψη ότι το S30 αποτελεί το πρώτο σκάφος που προέκυψε από το ναυπηγείο και λογικό είναι το φινίρισμα να έρχεται σε δεύτερη μοίρα, αφού το βάρος σε τέτοιες περιπτώσεις πέφτει σε τομείς όπως η πλεύση, η λειτουργικότητα και οι επιδόσεις. Ο χρόνος σε αυτή την περίπτωση αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο, ώστε το σκάφος να βελτιωθεί περαιτέρω σε επόμενες εκδόσεις και να δούμε ένα σκάφος εποχής made in Greece.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Ολικό μήκος: 9,50 μέτρα
Μέγιστο πλάτος: 3,20 μέτρα
Ύψος:1,80 μέτρα
Βάρος: 4250 κιλά
Χωρητικότητα δεξαμενής καυσίμων: 650 λίτρα
Χωρητικότητα δεξαμενής νερού: 250 λίτρα
Μέγιστη ταχύτητα: 45 κόμβοι
Υπηρεσιακή ταχύτητα: 32 κόμβοι

Τιμή: 250.000 € (χωρίς ΦΠΑ)

Πληροφορίες: Πάτμος μαρίν, Σταυρός Διακόφτη Πάτμου, Τηλ: (22470) 31903, Φαξ: (22470) 32535, http://www.patmosmarine.gr/

Εξοπλισμός:

Ηλεκτρική τουαλέτα vacuum με δεξαμενή 45 λίτρων η οποία βρίσκεται στο κέντρο της καμπίνας στην πλώρη.
Εργάτης άγκυρας 1000 watt με 50 μέτρα αλυσίδα και ανοξείδωτη άγκυρα Bruce (εσωτερικά της πλώρης, πλήρως καλυμμένα με καπάκι ελέγχου)
Πλήρης ηλεκτρολογική εγκατάσταση με φορτιστή ξηράς και τα απαιτούμενα φώτα ναυσιπλοΐας
Δρομόμετρο, VHF, πυξίδα, και radio cd player
Ηλεκτρο-υδραυλικά πτερύγια (flaps)
Υδραυλική εγκατάσταση με πρεσσοστατική αντλία νερού με ντους στην πρύμνη και βρύση στον νεροχύτη του μπαρ
Δύο ηλεκτρικές αντλίες σεντίνας και μία χειροκίνητη
Τέντα ηλίου με ανοξείδωτο πλαίσιο η οποία ενσωματώνεται στον καναπέ όταν δεν χρησιμοποιείται.
Ηλεκτρικό ψυγείο 100 λίτρων χωρητικότητας
Ηλεκτρικός εξαερισμός μηχανοστασίου 4 ventilator x 12,5 m3 /min καθώς επίσης και εξαερισμός φυσικής ροής
Τέσσερις μπαταρίες 150 Ah η κάθε μία
Αναδιπλούμενα καθίσματα οδηγού - συνοδηγού
Σκάλα μπάνιου στην πλατφόρμα πρύμνης

Με διαστάσεις 9,5 x 3,20 μέτρα υπόσχεται στιβαρές πλεύσεις στα δύσκολα νερά του ΑιγαίουΜε συνολική ιπποδύναμη 640 ίππους, η μέγιστη ταχύτητα φθάνει τους 45 κόμβουςΟι δύο μηχανές συντελούν στην ευελιξία του σκάφους
Το S30 είναι καλαίσθητο με καλοδουλεμένες επιφάνειεςΟ κύκλος στροφής εκτιμάται σε ένα περίπου μήκος σκάφουςΗ καλοσχεδιασμένη πρύμνη με την μεγάλη πλατφόρμα και τα ευρύχωρα στρώματα ηλιοθεραπείας αποτελούν ένα από τα καλαίσθητα σημεία του S30
Η πρωραία περιοχή είναι επενδυμένη από ξύλο τικΤο πιλοτήριο μπορεί να είναι λιτό σε σχεδιασμό, δεν υστερεί όμως σε πρακτικότηταΣτην πλάτη του πρυμναίου καναπέ φυλάσσεται η τέντα που καλύπτει το κατάστρωμα
Aποψη του καταστρώματος. Διακρίνονται τα πρυμναία στρώματα ηλιοθεραπείαςΤο μηχανοστάσιο φιλοξενεί δύο κινητήρες ισχύος 320 ίππων έκαστος. Εναλλακτικά δύναται να χρησιμοποιηθούν κινητήρες ισχύος 350 ίππων έκαστοςΣτην καμπίνα μπορούν να φιλοξενηθούν δύο άτομα
 

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.