Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Πωλήσεις Ενοικιάσεις
Ειδήσεις
Φουσκωτά
Μηχανοκίνητα
Ιστιοπλοϊκά
Μηχανές
Αφιερώματα
Σπορ & Δραστηριότητες
Θάλασσα & Τέχνη
Διακοπές
Ευρετήρια, Οδηγοί
Αποστολή > Barcolana


Μια Ναυμαχία γεμάτη ιστορία

Από τον Αιμίλιο Χατζηδάκη

Προσκεκλημένοι της Alfa Romeo βρεθήκαμε στην μαγευτική Τεργέστη της Ιταλίας για να παρακολουθήσουμε τον ιστιοπλοϊκό αγώνα Barcolana. Εκεί που η μεσόγειος συναντά το κέντρο της Ευρώπης, τα νερά παίρνουν φωτιά

Ιστιοπλόοι από όλο τον κόσμο ανυπομονούν να έρθει η δεύτερη Κυριακή του Οκτώβρη, (όχι για να λάβουν μέρος στις Δημοτικές εκλογές αλλά) για να τρέξουν στον δημοφιλή αυτό αγώνα με οποιοδήποτε τύπο ιστιοπλοϊκού, μικρού ή μεγάλου, παλεύοντας με την περιβόητη bora, τον “Βαρδάρη” της Αδριατικής.

Αυτή την περίοδο, στην αμφιθεατρικά κτισμένη πόλη των συγγραφέων Μάγκρις, Σβέβο και Σάμπα, η οποία για πεντακόσια σχεδόν χρόνια κατοικούνταν από Αυστριακούς, ως το 1921, όπου η πόλη και η περιοχή της ενσωματώθηκαν στην Ιταλία, επικρατεί μια μεγάλη γιορτή που διαρκεί μια εβδομάδα. Η αφρόκρεμα των ιστιοπλόων που επανδρώνουν τα σκάφη του America’s cup, αλλά και παλιοί ολυμπιονίκες, συγκεντρώνονται όλοι εδώ για να λάβουν μέρος σε έναν αγώνα με όνομα βαρύ σαν ιστορία. Οι μεγάλες συγκινήσεις, ο έντονος συναγωνισμός, τα πανέμορφα σκάφη αλλά και κοσμικές εμφανίσεις, το καθιστούν ένα λαμπερό, σημαντικό αθλητικό γεγονός.

Η πόλη του καφέ, όπως συνήθως αποκαλείται η Τεργέστη, που μπορεί περήφανα να επιδείξει, ολοκληρωμένη επεξεργασία του καφέ και εξαιρετικές εταιρίες- από εφέτος μάλιστα λειτουργεί και αντίστοιχο τμήμα στο πανεπιστήμιο (μεταξύ μας: σιγά την είδηση, στην Ελλάδα τμήμα καφέ λειτουργεί σε όλα τα πανεπιστήμια εδώ και δεκαετίες, με τρελή απήχηση μεταξύ των φοιτητών…) -μετατράπηκε σε μια αμιγώς ιστιοπλοϊκή πόλη, με τους κατοίκους και τους επισκέπτες να ζουν στον παλμό του μεγάλου αγώνα. 1788 ιστιοπλοϊκά, με τα πληρώματα τους κατέκλυσαν το λιμάνι, ενώ μεγάλες εξέδρες στήθηκαν με επιμέλεια για να φιλοξενήσουν τους πολυάριθμους θεατές. Ο δήμος της Τεργέστης σε συνεργασία με τους χορηγούς εξασφάλισαν μεγάλα ονόματα του ιταλικού πενταγράμμου για συναυλίες ενώ τα μουσεία και πολιτιστικές εκθέσεις άνοιξαν τις πύλες τους προσφέροντας ένα μοναδικό θέαμα.

Η Barcolana ξεκίνησε το 1969, τότε που το πάθος για το άθλημα και η αγάπη για τη θάλασσα ήταν πυξίδα για ταξίδια μακρινά και ονειρεμένα. Συμμετείχαν μόλις 51 σκάφη, Tο κύπελλο του νικητή πήρε ο Piero Napp, με το σκάφος Betelgeuse να είναι το πρώτο στην ιστορία Barcolana.

Για τα επόμενα δέκα έτη, έως το 1979, η ρεγκάτα ( ιστιοπλοϊκός αγώνας) αποτέλεσε έναν αγώνα τοπικού επιπέδου. Ωστόσο χρονιά ορόσημο αποτέλεσε το 1980 όταν ήρθε η πρώτη μη-ιταλική νίκη από το γερμανικό σκάφος Rupe. Η ρεγκάτα πήρε νέα, διεθνή διάσταση προσελκύοντας τους χορηγούς.

Το 1987 το ιστιοπλοϊκό Moro Di Venezia που συμμετείχε εκείνη την εποχή στο America’s cup αποτέλεσε γεγονός μέσα στο γεγονός. Το σκάφος κέρδισε το 1987 και το 1989, με κυβερνήτη τον Tiziano Νava και ο αγώνας απέκτησε μεγάλη φήμη, η οποία προσέλκυσε μεγάλους ιστιοπλόους και μεγάλους χορηγούς, όπως η φαρμακευτική εταιρεία Pfizer που συμμετείχε το 2001 με το σκάφος Cometa κατακτώντας την πρώτη θέση.

Η συνέχεια ανήκει στην Ιταλία και συγκεκριμένα στην εταιρεία Alfa Romeo η οποία συμμετείχε ως χορηγός σε ένα εξαιρετικό ιστιοπλοϊκό σκάφος προηγμένης τεχνολογίας, με κυβερνήτη έναν ικανότατο μάνατζερ της και δεινό ιστιοπλόο τον κ. Neville Crichton. Ο νεοζηλανδός «τιμονιέρης» επανδρώνοντας το σκάφος με επαγγελματίες ιστιοπλόους καταφέρνει να κερδίσει την Barcolana για δύο συνεχόμενα έτη –το 2003 και 2004- κερδίζοντας παράλληλα σχεδόν κάθε αγώνα στη μεσόγειο και τον αγώνα Σύδνεϋ - Χόμπαρτ στην Αυστραλία.

Είχα την δυνατότητα να συνομιλήσω για λίγο πριν τον αγώνα στο κατάστρωμα του Alfa Romeo 2 με τον «Άρχοντα του πλοίου» κ.Neville Crichton, που με τόσους αγώνες που έχει τρέξει, έχει αναπτυχθεί μια ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα σ" αυτόν, το σκάφος και το πλήρωμα. Σχέση φιλική και «εγκάρδια» που αντικατροπτιζόνταν στο ύφος των σύντομων συνομιλιών που είχε με μέλη του πληρώματος στις ρυθμίσεις της τελευταίας στιγμής. Ο ψηλόσωμος Νεοζηλανδός με τα μπλε λαμπερά μάτια και το ύφος νικητή δήλωσε: «Όλοι λένε πως η εμπειρία ενός αγώνα είναι το σημαντικότερο όλων, δεν ξέρω γιατί αλλά εγώ προτιμώ τη νίκη. Πριν τον αγώνα εξετάζω με το πλήρωμα μου τα πάντα. Η γνώση είναι σημαντική, σημαντικότερη όμως σε έναν αγώνα είναι η φαντασία. Με το πλήρωμα κάνουμε προπονήσεις γιατί η πρακτική εξάσκηση φέρνει τελειότητα. Ο χειρισμός του σκάφους είναι δύσκολος, αλλά έχω στη διάθεση μου 23 επαγγελματίες ιστιοπλόους, που έχουν τρέξει στους σπουδαιότερους αγώνες. Τα πολλά χέρια κάνουν το φορτίο της εργασίας ελαφρύτερο και η ένωση μεταξύ μας δημιουργεί δύναμη».

Όσο για το σκάφος χαίρεσαι να το βλέπεις -πόσο μάλλον να το ζεις. Ένα σκάφος υψηλής τεχνολογίας κατασκευασμένο από ανθρακονήματα (ανθρακονήματα ο θησαυρός!) με εντυπωσιακό σχεδιασμό και πλήρη αρμονία, που αποδεικνύει πως η ναυπηγική γίνεται τέχνη. Καινοτομία του, πέρα από το waterballast system που βελτιστοποιεί την ευστάθεια γεμίζοντας σε μερικά δευτερόλεπτα το κύτος του σκάφους με 6 τόνους νερό (ναι, αλλά μπορεί και να το αδειάσει μετά!), είναι η καρίνα με μεταβαλλόμενη θέση που ρυθμίζεται από το κόκπιτ.

Στο δείπνο που μας παρέθεσαν οι διοργανωτές στο μεγαλόπρεπο δημαρχιακό μέγαρο, στην Piazza Unità d"Italia, μας πρόσφεραν εκλεκτά εδέσματα της γνήσιας ιταλικής κουζίνας και εξαιρετικά τοπικά κρασιά αποδεικνύοντας την ρήση που λέει ότι τα ωραιότερα πράγματα στη ζωή είναι ή ανήθικα ή παράνομα ή παχαίνουν. Οικοδεσπότης ο δήμαρχος της πόλης κ. Dipiazza Roberto, o οποίος ανέλαβε την δημαρχία της πόλης το 2001 από τον κ. Illy Riccardo, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Illy Café.

Την επόμενη ημέρα ακολούθησε ο αγώνας. Μ" αρέσει η δουλειά. Μ" ενθουσιάζει. Μπορώ να κάθομαι επί ώρες και να την κοιτάω! Παρακολουθούσα τα πληρώματα να δίνουν το είναι τους «και βάλε» για να κουμαντάρουν τα σκάφη τους για τη νίκη, καθισμένος αναπαυτικά στα άνετα καθίσματα μιας ωραιότατης θαλαμηγού Pershing 52 ποδών, απαθανατίζοντας με την φωτογραφική μου μηχανή τις σημαντικότερες στιγμές που δεν ήταν λίγες, δεδομένου του ισχυρού ανέμου που έφθανε έως και τους 30 κόμβους. Αν για κάτι δεν μπορείς να κατηγορήσεις τους Ιταλούς είναι ότι τους λείπει ο αέρας…

Ο αγώνας τριγώνου είχε διαδρομή ίση με δεκαέξι ναυτικά μίλια και το σκάφος Alfa Romeo 2, αναπτύσσοντας ταχύτητα που έφτανε έως και τους 25 κόμβους πήρε αμέσως την πρωτοπορία, με το σκάφος Maximus να ακολουθεί. Πίσω τους τα εκατοντάδες ιστιοπλοϊκά προσέφεραν μια μαγική εικόνα, με τα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα πανιών να καλύπτουν κυριολεκτικά τον ορίζοντα, προσφέροντας ένα θέαμα μοναδικό. Την γραμμή του τερματισμού πέρασε πρώτο το σκάφος Alfa Romeo 2 σε 1’.23 λεπτά κατακτώντας το κύπελλο για τρίτη φορά στην ιστορία του θεσμού με το πλήρωμα να αναφωνεί όπως και οι Γάλλοι «ουf»!

Τα μεγάλα ονόματα δεν έλειπαν από τον αγώνα με το μεγαλύτερο εξ αυτών να είναι …μονοσύλλαβο. Ο λόγος φυσικά για τον Ράσελ Κούτς, που συγκαταλέγεται αναμφίβολα στους μεγαλύτερους ιστιοπλόους αν αναλογισθεί κανείς ότι οδήγησε δύο φορές την ομάδα της Νέας Ζηλανδίας στην πρώτη θέση του America’s Cup. Το 2000, παίρνοντας πέντε μέλη του πληρώματος του, τέθηκε υπό τις διαταγές του Ερνέστο Μπερτατέλι, χορηγού του ελβετικού σκάφους «Αλίνγκι». Φυσικά με το αζημίωτο. Ο Κούτς θεωρείται ως ο “all time winner” του America’s Cup ενώ ήταν χρυσός ολυμπιονίκης στους αγώνες του Λος Άντζελες στην κατηγορία Finn. Η ακροαματικότητα που σημείωσε η αναμετάδοση του τελικού στην Νέα Ζηλανδία έφθασε το 85 % και έγινε στην χώρα του ένα είδος εθνικού ήρωα. Το βιογραφικό του περιλαμβάνει επίσης δύο παγκόσμια πρωταθλήματα (1992, 1993), νίκη στο Brut Sailing Series και σε επάνω από δώδεκα διεθνείς αγώνες. Για όλα αυτά έχει παραλάβει από την Βασίλισσα Ελισάβετ τον τίτλο τιμής του Πλοιάρχου της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (CBE).

Στο τέλος πραγματοποιήθηκε μια σεμνή τελετή απονομής, σε ένα βάθρο δίπλα στη θάλασσα, με τα κύματα να σκάνε κυριολεκτικά στα πόδια μας λόγω των ισχυρών ανέμων όμως η μικρή ξενάγηση της πόλης από μια ωραιότατη δεσποινίδα ονόματι Φραντζέσκα, ήταν αυτή που τάραξε πραγματικά τα νερά (τα τόσα «έχω και κότερο, πάμε μια βόλτα» που άκουσε –στ’ αλήθεια όμως!- μάλλον αρκούν για να το αποδείξουν).

Η Barcolana με αριθμούς
Αριθμός αγώνων μέχρι σήμερα:38
Σύνολο συμμετεχόντων σκαφών σε όλους τους αγώνες: 9000
Συμμετέχοντα σκάφη το 2006: 1788
Ιστιοπλόοι: 20.000
Θεατές: 30.000
Διαδρομή: 16 ναυτικά μίλια
Χρόνος νικητή: 1’.23’’

Alfa Romeo 2
Ολικό μήκος: 27.43 μέτρα
Μέγιστο πλάτος: 5.6 μέτρα
Βύθισμα: 4 μέτρα
Επιφάνεια ιστιοφορίας
Μαΐστρα (κεντρικό πανί): 244 τ. μέτρα
Μπαλόνι: 670 τ. μέτρα
Τζένοα (μπροστινό πανί): 165 τ. μέτρα

Αποψη κατά την εκκίνησηΟι συμμετοχές έφθασαν τα 1788 σκάφηΧιλιάδες τετραγωνικά μέτρα πανιών κάλυψαν τον ορίζοντα
Πανοραμική άποψη του αγώναΤεργέστη άνωθενΤο ιστιοπλοϊκό σκάφος Alfa Romeo
Ο πλωριός τρέχει να αναλάβει δράσηΕντυπωσιακή άποψη του Alfa RomeoΤο Alfa Romeo σε δράση
Κατά τον αγώνα έγιναν καταπληκτικές μονομαχίεςΟδεύοντας προς την νίκηΣυναρπαστικό στιγμιότυπο του αγώνα
Όσο ζεις μαθαίνεις... μηχανοκίνητο με πανιά!Ελικόπτερα ενώ καλύπτουν τον αγώναΑποψη της Τεργέστης
Οι ωραίες παρουσίες αποτελούν βασική προϋπόθεση ενός καλού σκάφουςΜέλη του πληρώματος του Alfa Romeo μοιράζουν αυτόγραφα μετά την νίκηΤο σκάφος του Ράσελ Κούτς
Ο κ. Ράσελ Κούτς κατά την απονομήΟ κυβερνήτης του ιστιοπλοϊκού Alfa Romeo κ. Neville CrichtonΑποψη του πιλοτηρίου
Η κονσόλα του πιλοτηρίουΟ κ. Neville Crichton με τον έλληνα δημοσιογράφο κ. Ανδρόνικο ΘάνοΗ κα. Παπαδοντά Κέλλυ του τμήματος επικοινωνίας της Fiat Auto Hellas με Ιταλό συνάδελφο της
Ο αγώνας Barcolana ενώ εξελίσσεται πίσω από τον έλληνα δημοσιογράφο κ. Σεραφείμ ΣπύροΛαμπερά πρόσωπα σε έναν λαμπερό αγώνα. Η κα Vidonis Francesca
 

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.