Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Πωλήσεις Ενοικιάσεις
Ειδήσεις
Φουσκωτά
Μηχανοκίνητα
Ιστιοπλοϊκά
Μηχανές
Αφιερώματα
Σπορ & Δραστηριότητες
Θάλασσα & Τέχνη
Διακοπές
Ευρετήρια, Οδηγοί
Αποστολή > Royal Yacht Britannia



Aπό τον Αιμίλιο Χατζηδάκη

55° 58′ 56″ N, 3° 10′ 35.5″ W- Leith, Edinburgh UK

Μία παράδοση που ξεκίνησε το 1660 από τον Κάρολο΄Β, που είχε ιδιαίτερη σχέση με τη θάλασσα, θέλει η βρετανική βασιλική οικογένεια να έχει το δικό της yacht που αποτελεί και μέρος του βασιλικού στόλου. Ο ίδιος ο Κάρολος, κάνοντας την αρχή, είχε τελικά κατά την διάρκεια της βασιλείας του 25 σκάφη. Σήμερα πλέον, το τελευταίο royal yacht συγκαταλέγεται σε μία σειρά από 84 σκάφη ενώ βρίσκεται και λειτουργεί σαν μουσείο στο Εδιμβούργο.

Το Britannia είναι αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Leith στο Εδιμβούργο ενώ έχει διαμορφωθεί σαν μουσείο και αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα τουριστικά τουλάχιστον αξιοθέατα της Σκοτίας. Καθελκύστηκε στις 16 Απριλίου του 1953 στο διάσημο, και ένα από τα μεγαλύτερα της εποχής, ναυπηγείο John Brown"s στο Clydebank. Ανέλαβε επίσημα καθήκοντα τον Ιανουάριο του 1954 ενώ ταξίδεψε συνολικά 1.087.623 ναυτικά μίλια και πήρε απόπλου από 600 λιμάνια σε 135 χώρες. Μετά από 43 χρόνια και 334 μέρες στη θάλασσα, τον Ιούνιο του 1994, αποσύρθηκε από την ενεργό δράση και έδεσε μόνιμα στο Leith.

Ο όρος yacht βέβαια ίσως δεν είναι δόκιμος για ένα πλοίο με ολικό μήκος 126 μέτρα και εκτόπισμα 4.715 τόνων που έχει σχεδιαστεί για να διασχίζει ωκεανούς. Το μυστικό του μεγέθους του Britannia βρίσκεται στις ανάγκες που θα εξυπηρετούσε όταν άρχισε να σχεδιάζεται το 1938. Τότε, το βρετανικό ναυαρχείο προκήρυξε ένα διαγωνισμό για ένα πλοίο που θα αντικαθιστούσε το Victoria and Albert III στο ρόλο του yacht της βασιλικής οικογένειας αλλά θα μπορούσε πολύ εύκολα να μετατραπεί και σε πλωτό νοσοκομείο. Γι΄ αυτό και το Britannia διαθέτει εγκαταστάσεις χειρουργείου και όχι απλού ιατρείου πλοίου.

Παρόλα αυτά το όλο θέμα εγκαταλείφθηκε λόγω του πολέμου, αφού και οι ναυπηγικές εγκαταστάσεις ήταν απασχολημένες με την κατασκευή πολεμικών πλοίων. Το 1951 ξεκίνησε πλέον η κατασκευή του Britannia με απαιτήσεις του να είναι ικανό για μέση ταχύτητα 21 κόμβων με πλήρες φορτίο και αυτονομία 2.000 μιλίων μεταξύ άλλων.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα πλοίο με εντυπωσιακή εξωτερική όψη που ακριβώς επειδή θα εξυπηρετούσε διπλό σκοπό έχει και μία μοναδική διαρρύθμιση στο εσωτερικό του. Εξοπλισμένο με τρεις ιστούς και μεγάλα εξωτερικά καταστρώματα, το σχέδιο είναι εμπνευσμένο ιδιαίτερα στη πλώρη του όπως αναφέρει και η τεχνική έκθεση του ναυπηγείου από τα μεγάλα ωκεάνεια clipper των αρχών του περασμένου αιώνα. Η γέφυρα στη πλώρη και τα διαμερίσματα πίσω από αυτήν φιλοξενούσαν τους αξιωματικούς του πλοίου ενώ όλα τα υπόλοιπα τρία άνω καταστρώματα εξυπηρετούσαν τις ανάγκες κρουαζιέρας των καλεσμένων. Σε αυτούς τους χώρους το υπόλοιπο πλήρωμα δεν είχε πρόσβαση, εκτός από αυτούς που δούλευαν εσωτερικά για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Η πολυτέλεια είναι βέβαια παραπάνω από εμφανής, τόσο στις καμπίνες των καλεσμένων όσο και στην τεράστια τραπεζαρία που η βασίλισσα γευμάτιζε με αρχηγούς κρατών στα πλαίσια των εθιμοτυπικών επισκέψεων όταν το πλοίο επισκεπτόταν λιμάνια του εξωτερικού. Εδώ έχουν δειπνήσει από τον Τσόρτσιλ μέχρι τον Νέλσον Μαντέλα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον επισκέπτη παρουσιάζει ακριβώς αυτή η αντίθεση ανάμεσα στα υπερπολυτελή βασιλικά διαμερίσματα και στους χώρους του πληρώματος που βρίσκονταν στα κάτω καταστρώματα. Εκτός από τους 19 αξιωματικούς και υπαξιωματικούς του πλοίου υπήρχαν ακόμη 217 ναύτες και μία διμοιρία πεζοναυτών στο μόνιμο πλήρωμα του πλοίου. Ο τρόπος ζωής και η καθημερινότητα αυτών των ανθρώπων εξελισσόταν στη διάρκεια των ταξιδίων σε ιδιαίτερα περιορισμένους χώρους όπως ένα πολεμικό πλοίο. Εδώ υπήρχαν και οι υποδομές για το σενάριο που προέβλεπε την μετατροπή του Britannia σε νοσοκομείο. Σε αυτή τη περίπτωση τα ευρύχωρα άνω καταστρώματα θα έπαιζαν το ρόλο των θαλάμων ασθενών ενώ στα κατώτερα καταστρώματα του πλοίου βρίσκονται τα ιατρεία, χειρουργεία, μαγειρεία και ένα τεράστιο καθαριστήριο που σε καμία περίπτωση δεν θα ήταν απαραίτητο σε ένα σκάφος κρουαζιέρας.

Το μηχανοστάσιο του Britannia αποτελεί και το τελευταίο μέρος της περιήγησης. Είναι προσβάσιμο για τον επισκέπτη και πίσω από την γυάλινη βιτρίνα μπορεί να παρατηρήσει πως η σωστή συντήρηση μπορεί να κάνει μηχανές που κατασκευάστηκαν το 1952 και έχουν δουλέψει δεκάδες χιλιάδες ώρες να είναι σε άριστη κατάσταση.

Μερικά τεχνικά στοιχεία για το Britannia.

Σχεδιασμός-Κατασκευή: Sir Victor Shepheard, Director of Naval Construction and John Brown & Co. Ltd
Καθέλκυση: 16 Απριλίου 1953
Ολικό μήκος: 125,65 μέτρα
Μήκος στην ίσαλο: 115,82 μέτρα
Μέγιστο πλάτος: 16,76 μέτρα
Εκτόπισμα: 4.715 τόνοι
Μέγιστο βύθισμα: 5,2 μέτρα
Μέγιστη ταχύτητα: 22,5 κόμβοι
Κινητήρες: 2 steam turbines συνολικής ισχύος 12.000 ίππων
Αυτονομία: 2.196 μίλια με ταχύτητα 20 κόμβων.
Δεξαμενή καυσίμων: 330 τόνοι
Δεξαμενή καυσίμων: 120 τόνοι
Ύψος ιστού: 42,44 μέτρα

Το λιμάνι του LeithΤο κανάλι του LeithΤο πηδάλιο του Britannia σε ειδική προθήκη στη ξηρά
Η πλώρη του πλοίουΗ γέφυρα του πλοίουAποψη από το Britannia
Η καμπίνα του πρώτουΤο πρυμναιό κατάστρωμα με την καμπάνα του πλοίουΗ τραπεζαρία των αξιωματικών
Το καθιστικό της βασιλικής οικογένειαςΗ επίσημη τραπεζαρία του πλοίουΟι κουκέτες του πληρώματος
Και βέβαια οι ναυτικοί χρειάζονται και διασκέδασηΥποδοχή του Britannia μετά το τελευταίο του ταξίδιΣαν πλωτό μουσείο πλέον στο Leith
 

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.