Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Υγεία
Πρόληψη
Από την θεωρία στην πράξη
Διαβάστε επίσης

Η πρόληψη της υπέρτασης

Η υπέρταση είναι μια κατάσταση στην οποία η αρτηριακή πίεση είναι αυξημένη. Συνήθως δεν έχει συμπτώματα και συχνά την ανακαλύπτουμε μετά από τυχαίες μετρήσεις. Ένα άτομο θεωρείται υπερτασικό όταν η συστολική του πίεση είναι πάνω από 140mmHg και η διαστολική του πίεση πάνω από 90mmHg.

Ωστόσο, δεδομένου ότι η αρτηριακή πίεση παρουσιάζει αξιόλογες διακυμάνσεις, πριν το χαρακτηρισμό ενός ατόμου ως υπερτασικού και την έναρξη θεραπείας πρέπει να γίνουν επανειλημμένες μετρήσεις μέσα σε μια μεγάλη περίοδο, ώστε να επιβεβαιωθεί η αυξημένη τιμή της αρτηριακής πίεσης.

Η υπέρταση αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την υγεία. Στην Ελλάδα, 1 στα 4 άτομα είναι υπερτασικό. Η δε υπέρταση, ως παράγοντας κινδύνου, ευθύνεται για το 25% της θνησιμότητας. Προκαλεί δηλαδή 25.000 περίπου θανάτους το χρόνο στη χώρα μας.

Από τους υπερτασικούς:

• το 37% δε γνωρίζει ότι πάσχει από υπέρταση,
• το 11% δεν ακολουθεί θεραπεία,
• το 37% ακολουθεί ανεπαρκή θεραπεία και μόνο
• το 22% είναι σωστά ρυθμισμένο.

Υπάρχουν παράγοντες που δημιουργούν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσει ένα άτομο υπέρταση. Οι παράγοντες αυτοί είναι:

• το οικογενειακό ιστορικό αυξημένης υπέρτασης,
• η παχυσαρκία,
• η υπερβολική πρόσληψη αλατιού,
• το αλκοόλ,
• η καθιστική ζωή,
• το άγχος,
• η ηλικία (ο κίνδυνος της υπέρτασης αυξάνει με την ηλικία).

Οδηγίες Πρόληψης:

• Ελέγχετε τακτικά την αρτηριακή σας πίεση.
Σε φυσιολογικούς (>120/80 mm/Hg) κάθε 2 χρόνια.
Σε προ-υπερτασικούς (120-139/80-89 mm/Hg κάθε χρόνο
• Διατηρείστε το βάρος σας στα φυσιολογικά επίπεδα, ώστε η πίεση να παραμένει χαμηλή.
• Ελαττώστε την πρόσληψη αλατιού. Αποφεύγετε να τρώτε μεγάλες ποσότητες αλατισμένων φαγητών, όπως αλλαντικά, σνακ, ξηρούς καρπούς, τηγανιτές πατάτες κ.λ.π., ειδικά αν ανήκετε στα άτομα που το νάτριο αυξάνει την αρτηριακή πίεση.
• Τρώτε περισσότερα φρούτα και λαχανικά. Οι πατάτες, τα καρότα, τα βερίκοκα, οι μπανάνες και τα μήλα είναι πλούσια σε κάλιο, το οποίο μειώνει την αρτηριακή πίεση.
• Μειώστε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, γιατί συχνά προκαλεί αύξηση της πίεσης.
• Κόψτε το κάπνισμα.
• Μάθετε να χαλαρώνετε και αποφύγετε το υπερβολικό άγχος.
• Αθλείστε τακτικά. Η σωματική άσκηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους μείωσης της υπέρτασης.

Γιάννης Τούντας
Αν. Καθηγητής Κοινωνικής Ιατρικής
Διευθυντής του Ινστιτούτου Κοινωνικής
και Προληπτικής Ιατρικής (ΙΚΠΙ)


Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.