ix.in.gr
Η άγνωστη Κίνα
Εισαγωγή
Μια μικρή Κίνα στην Ελλάδα
Η Τσαϊνατάουν της Αθήνας
Με τα λόγια της Τόνια Λούο
Γέφυρα Πεκίνου-Αθήνας
«Χρυσή περίοδος στις διμερείς σχέσεις»
Nεόκοπη υπερδύναμη
Μία χώρα δύο συστήματα
Κοινωνική μετάλλαξη
Ισχυρός παγκόσμιος παίκτης
Το πινέλο του «δράκου»
Αλμα σε τροχιά
Δαμάζοντας τον Γιανγκτσέ
Εντυπωσιακά κτίρια
Η «άλλη» Κίνα
«Μαύρο» μετάλλιο...
H xώρα του 1,3 δισ. ανθρώπων
Ο περιβαλλοντικός «εφιάλτης»
Σινικό «Πύρινο Τείχος»
Σχέσεις αγάπης και μίσους
Το κίνημα του Θιβέτ
Η άγνωστη «γενοκτονία»
Ιστορία
Οι δυναστείες
O Μεγάλος Τιμονιέρης
Mετά τον Μάο
Χρονολόγιο
Φωτορεπορτάζ
Εικόνες της σύγχρονης Κίνας
Κοινωνική μετάλλαξη
H ανάπτυξη φέρνει την αστικοποίηση και αυτή τη δημογραφική ανασύνθεση
Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2008
Εάν υπάρχει μια λέξη που να μπορεί να συνοψίσει ικανοποιητικά την κατάσταση που επικρατεί στη σύγχρονη Κίνα, αυτή είναι σίγουρα «κινητικότητα». Η χώρα ζει αυτό που πολλοί έχουν ονομάσει «μια δεύτερη βιομηχανική επανάσταση». Νέα εργοστάσια, φράγματα, ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα και μεγάλες πόλεις ξεπετάγονται σαν τα μανιτάρια σε ολόκληρη την κινεζική επικράτεια. Αιτία η οικονομική ανάπτυξη, στην οποία με τη σειρά της οφείλεται το κίνημα εσωτερικής μετανάστευσης.

Η Κίνα έχει έρθει αντιμέτωπη με το μεγαλύτερο μεταναστευτικό ρεύμα της ιστορίας της. Και μάλιστα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί. Κάθε χρόνο περίπου 13 εκατομμύρια Κινέζοι μετακινούνται από τις αγροτικές περιοχές προς τις πόλεις, σύμφωνα με το υπουργείο Κατασκευών της Κίνας. Ήδη τουλάχιστον 140 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους για να μεταβούν στα αστικά κέντρα. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 το 60% του πληθυσμού της Κίνας, ο οποίος αγγίζει τα 1,3 δισεκατομμύρια, θα ζει σε αστικές περιοχές.

Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν φτηνό εργατικό δυναμικό για την ανάπτυξη της κινεζικής βιομηχανίας, της οικονομίας και των κατασκευών. Τουλάχιστον 20 πόλεις διαθέτουν πληθυσμό μεγαλύτερο των δύο εκατομμυρίων ατόμων, ενώ νέες πόλεις δημιουργούνται συνεχώς. Σύμφωνα με το περιοδικό National Geographic, η κυβέρνηση της Κίνας υπολογίζει ότι οι δομημένες εκτάσεις αυξάνονται ετησίως κατά 500 εκατομμύρια τ.μ. και προορίζονται για οικιστική ή εμπορική χρήση.

Ένα παράδειγμα της τρομακτικής αυτής αλλαγής αποτελεί το Τσινγκντάο, ένα λιμάνι στην βορειο-ανατολική ακτή της Κίνας. Το 2000 δεν υπήρχε καν. Μέχρι το 2004 είχε γίνει ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της Κίνας.

Ο Πίτερ Χέσλερ αναφέρει σε άρθρο του στο National Geographic ότι η πορεία για τη δημιουργία μιας κινεζικής βιομηχανικής πόλης είναι η ίδια πάντα: οι πρώτοι κάτοικοι είναι άνδρες από αγροτικές περιοχές που απασχολούνται ως εργάτες σε κατασκευαστικά έργα. Ακολουθούν μικροί επιχειρηματίες που στήνουν τα πρώτα μαγαζιά και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Οι γυναίκες έρχονται όταν ανοίγουν τα πρώτα εργοστάσια, τα οποία παράγουν κυρίως προϊόντα καθημερινής χρήσης. Στα πρώτα στάδια της γέννησης μιας πόλης η παρουσία τοπικών αρχών είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

Η διαδικασία της εσωτερικής μετανάστευσης και της αστικοποίησης δημιουργεί νέες προκλήσεις. Σύμφωνα με τον Σαν Ουενούι του κέντρου Αστικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Fudan η μαζική αυτή εσωτερική μετανάστευση θα «στραγγίξει» τις πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας, θα προκαλέσει μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή και θα αυξήσει την ανισότητα ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς.

Α.Στελλάκη

ΑΠΕ
Εκατομμύρια άνθρωποι εγκαταλείπουν την ύπαιθρο για να δουλέψουν στα εργοστάσια

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.