Νέα | Ειδήσεις | Σχέσεις | Εγκυμοσύνη | fitness
Οικονομία | Τεχνολογία | Ειδήσεις | Υγεία | Αυτοκίνητο | Αθλητικά | Έξοδος
Απόψεις
Είναι αποτελεσματικό μέτρο η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης ;

Υπό το βάρος των δημοσιονομικών πιέσεων η κυβέρνηση επιχειρεί να επιφέρει αλλαγές στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Ανάμεσα στις προτάσεις που έφερε προς συζήτηση στην ειδική επιτροπή, στην οποία πλέον δεν συμμετέχουν οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων,  είναι και οι αλλαγές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.

Τζούλη Ν.Καλημέρη

Ξεκινώντας με την εξίσωση των ορίων ηλικίας των εργαζομένων γυναικών  και ανδρών στο Δημόσιο, τις αλλαγές στις ηλικίες συνταξιοδότησης των μητέρων ανηλίκων που είναι ασφαλισμένες στα Ειδικά Ταμεία και τον περιορισμό των πρόωρων συντάξεων, συνεχίζοντας με τις αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων και των κινήτρων για περισσότερη παραμονή στην εργασία, διαφαίνεται ότι  στόχος της κυβέρνησης είναι να αυξηθεί ο μέσος όρος ηλικίας συνταξιοδότησης που σήμερα είναι στο 61,4, κατά 2 τουλάχιστον έτη έως το 2015. Την ίδια ώρα οι εκπρόσωποι της Κομισιόν επιμένουν στην αύξηση των ορίων ηλικίας στο 67ο έτος, με το επιχείρημα ότι είναι ένα μέτρο που ζητούν οι αγορές. Προτού λοιπόν ολοκληρωθεί ο διάλογος και πάρουν σάρκα και οστά οι όποιες αλλαγές, η αντίδραση των ασφαλισμένων ήταν άμεση, καθώς χιλιάδες εργαζόμενοι στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα προσέφυγαν σε παραιτήσεις και αιτήσεις για συνταξιοδότηση, επιβαρύνοντας επιπλέον τα ασφαλιστικά ταμεία.

Η συζήτηση για την αύξηση των ορίων ηλικίας δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία και η Γαλλία, οι κυβερνήσεις ξεκινούν μεταρρυθμίσεις στα ασφαλιστικά συστήματα, με την αύξηση του ορίου ηλικίας να βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας, προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις των συνδικάτων. Οι μαζικές πορείες των εργαζομένων στην Ισπανία έστειλαν ένα ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση Θαπατέρο, ενώ στην πρόσφατη μεγάλη πορεία στην Αθήνα η μη αύξηση των ορίων ηλικίας ήταν από τα κυρίαρχα αιτήματα.

Βέβαια, όσοι γνωρίζουν το ασφαλιστικό στην Ελλάδα αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν μια σειρά από παθογένειες που δεν το καθιστούν συγκρίσιμο με τα αντίστοιχα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες. Είναι, λοιπόν  αποτελεσματικό  το μέτρο της αύξησης του ορίου ηλικίας στην χώρα μας και πόσο θα ωφελήσει την βιωσιμότητα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης η εφαρμογή του; «Η αύξηση των ορίων ηλικίας στην Ελλάδα κατά επτά χρόνια,» επισημαίνει στο in.gr o κ. Σάββας Ρομπόλης, καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου και Επιστ. Δ/ντής ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ,« σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ, μετατοπίζει το έτος κρίσης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης μόνο κατά δύο μήνες. Αντίθετα, η μείωση της εισφοροδιαφυγής κατά 20% μετατοπίζει το έτος κρίσης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης κατά οκτώ χρόνια.» Τα πρόσφατα μάλιστα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας και αφορούσαν τα οικονομικά του μεγαλύτερου ασφαλιστικού ταμείου, του Ι.Κ.Α. είναι συγκλονιστικά και συνηγορούν προς αυτή την άποψη. Η εισφοροδιαφυγή υπολογίζεται σε 3-4 δισ. ευρώ ετησίως, καθώς ένας στους έξι εργαζόμενους είναι ανασφάλιστος. Οι βεβαιωμένες οφειλές στο ΙΚΑ ανέρχονται την προηγούμενη χρονιά σε 4.695.487.090 ευρώ και η ένταξη των ειδικών ταμείων στους κόλπους του ΙΚΑ επιβάρυναν το ταμείο με 1,061 δισ. ευρώ.

Μια ακόμη παράμετρος, που συστηματικά υποτιμάται στις συζητήσεις  για τις αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα και αφορά και την κοινωνική διάσταση του είναι η ανεργία, η οποία επηρεάζει σημαντικά τα οικονομικά των ταμείων. Οι νέοι άνθρωποι  αυτοί που θα τονώσουν με τις εισφορές τους για μεγάλη χρονική περίοδο τα ταμεία, πλήττονται ιδιαίτερα από την ανεργία, καθώς σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες τα ποσοστά είναι ιδιαίτερα υψηλά. Επιπλέον, ζήτημα με σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις είναι και η ανεργία στις ηλικιακές ομάδες των 50-55 ετών, καθώς είναι πιο ευάλωτες στην απώλεια εργασίας και στην εξεύρεση ανάλογης δουλειάς. «Η συνεχής αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης» εξηγεί ο κ. Ρομπόλης  «δημιουργεί συνθήκες διεύρυνσης της ανεργίας και επιδείνωσης του επιπέδου παραγωγικότητας των επιχειρήσεων και των οικονομιών από τη συμμετοχή στην παραγωγική διαδικασία ολοένα και μεγαλύτερου αριθμού ηλικιωμένων εργαζομένων. Παράλληλα, παρεμποδίζεται η επανένταξη των ανέργων ηλικίας 45-54 ετών, το ποσοστό ανεργίας των οποίων κατά τον Νοέμβριο 2009 βρίσκεται στα επίπεδα του 7,2% (ΕΣΥΕ, Φεβρουάριος 2010, συνολικό επίπεδο ανεργίας 10,6%).

Το in.gr, ανοίγοντας τον ηλεκτρονικό διάλογο για αυτό το μέτρο, έθεσε τα ακόλουθα ερωτήματα στην κυβέρνηση και στα κοινοβουλευτικά κόμματα της αντιπολίτευσης:
• Τι εξασφαλίζει στην βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος η αύξηση των ορίων ηλικίας;
• Με δεδομένη την υψηλή ανεργία στους νέους ανθρώπους-που είναι αυτοί που θα πληρώνουν τις εισφορές για τις συντάξεις – αλλά και την ανεργία στην δύσκολη ηλικία των 50-55 χρόνων, τι θα αποφέρει η αύξηση;
Από το γραφείο του αρμόδιου υφυπουργού κ.Κουτρουμάνη μας ενημέρωσαν ότι το θέμα της αύξησης των ορίων ηλικίας βρίσκεται στις αρμόδιες υπηρεσίες για να γίνει η ποσοτικοποίηση .Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα γίνουν και οι ανάλογες ρυθμίσεις. Ως εκ τούτου, επισήμαναν,  δεν μπορεί να δοθεί αυτήν την περίοδο απάντηση στα ερωτήματά μας. Η Ν.Δ. υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ακολουθηθεί μια ισορροπημένη πολιτική παροχής κινήτρων για εθελούσια παραμονή στην εργασία. Το Κ.Κ.Ε. είναι αντίθετο στην αύξηση των ορίων ηλικίας και πρεσβεύει ότι θα πρέπει να μειωθούν στα 60 χρόνια για τους άνδρες και στα 55 για τις γυναίκες. Το ΛΑ.Ο.Σ.,σε μια γενικότερη του τοποθέτηση του για το ασφαλιστικό, εντοπίζει το πρόβλημα στους μετανάστες και στις σπατάλες χωρίς να διασαφηνίζει την θέση του για το μέτρο αυτό .Την πλήρη του αντίθεση στην αύξηση των ορίων ηλικίας εκφράζει και  ο ΣΥΡΙΖΑ.


 Οι αναγνώστες του in.gr μπορούν να συμμετέχουν στον ηλεκτρονικό διάλογο, στέλνωντας την άποψη τους

Απόψεις

Όροι Χρήσης : Προστασία Προσωπικών Δεδομένων : Ασφάλεια Συναλλαγών
©1999-2017 Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του in.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.